Khamis, Disember 25, 2008

Jatuh Cinta =)


Moh kita tengok kenapakah manusia leh jatuh cinta ni?Tengok sahaja hasil kajian ini.Disalin tampal dari sini

Why Do We Fall in Love?
By Amy Bowles Reyer, Ph.D.


"It is better to have loft and lost than to never have loft at all." — Groucho Marx

Falling in love is a magical experience that happens between two people. So why do people fall in love? Professor Arthur Aron from State University of New York at Stonybrook has been exploring the dynamics of what happens when two people are falling in love:

Q: What motivates people to seek out love?
A: Our primary motivation as human beings is to expand the self and to increase our abilities and our effectiveness. One of the ways we accomplish this is through our relationships with other people. We have learned in our research that it is important to feel that you have the ability to be an effective person, especially in our relationships.


Q: How does this theory of self-expansion explain the process of falling in love?
A: Usually, we fall in love with a person that we find attractive and appropriate for us, but also someone who demonstrates that they are attracted to us. This creates a situation where a great opportunity is open to us for self-expansion. The fact that they are attracted to us offers a significant opportunity — when we perceive this, we feel a surge of exhilaration!


Q: Does it always work this way?
A: No, an interesting exception to this occurs if we feel badly about ourselves. The process gets thrown off if we can't believe that another persons finds us attractive — like the Groucho Marx joke where we don't want to belong to a club that would have us for a member. We tend to miss out on opportunities for falling in love if we don't feel good about ourselves.


Q: What conditions are best for meeting someone and falling in love?
A: When you meet someone under conditions that are highly arousing — a political demonstration, turbulence on a plane, a stimulating performance — a time when the body is stirred up and excited, we tend to experience attraction at a heightened level. This effect is well documented but the explanations for it are very controversial. I tend to believe that we come to associate the arousal of the situation with this person and our own self-expansion.


Q: When do we fall in love?
A: Contrary to what most people think, the statistics show that most people fall in love with someone that they have known for a while. People only report falling in love quickly about 1/3 to 40 percent of the time. Of course, this varies from culture to culture. Falling in love happens differently between cultures but it does occur in most cultures.


Q: How does our appearance factor into the equation of falling in love?
A: This is interesting; we have found that if you are very unattractive, it can hurt you a lot in forming romantic relationships. However, being attractive doesn't help that much.


Q: How do you explain that?
A: We have found that two important characteristics, kindness and intelligence, are extremely important in the process of falling in love. And attractiveness is not connected to these things. These two attributes are things that people learn about someone from knowing them over time. Intelligence is important in all aspects of life, especially in love. But kindness is the strongest indicator for a successful long-term relationship.


Tengok, orang barat yang betul2 study pun setuju cinta itu sungguh suci, berdasarkan kajian (setakat yg jumpa satu ni je dulu :P) bercinta takde pun dikaitkan dengan nak kepada hubungan intim a.k.a seks.Seks adalah satu rasa fitrah lain.Ada orang boleh je malakukan seks dengan orang yang tak dicintainya, tapi si suami/ isteri pastinya hanya ingin melakukan dengan pasangan yang dicintai (isteri/suami)

Bercinta /= Bercouple (p/s: simbol "/=" di sini bermaksud tak sama)

(Gambar Sekadar Hiasan)Bercinta kat sini yang saya cuba nak ajak bicarakan adalah cinta sesama manusia.Apa orang kita faham dengan bercinta? Bercinta mestilah bercouple, keluar dating dan sebagainya? Kenapa mind-set nya begitu? Kerana itulah yang dipertontonkan oleh barat dalam filem2 diorang.Rasanya orang barat dulu yang membuat filem, kemudian baru orang kita belajar buat filem.Leh refer sini

Kita memang tak sedar yang filem (media) secara halus mempengaruhi cara fikir kita dan seterusnya mempengaruhi perspektif kita dalam sesuatu aspek dalam hidup termasuklah dalam bercinta.



Islam adalah cara hidup


Semua setuju islam adalah cara hidup, islam adalah syumul (merangkumi semua aspek dalam hidup) , maka sudah tentunya islam ada definition sendiri tentang cinta dan sebagai agama fitrah islam tentunya tidak memandulkan rasa fitrah cinta ini.Cinta yang dibincangkan kali ini adalah cinta sesama manusia(saje remind lagi sekali :D).
Sabda Rasulullah s.a.w. :

“Dinikahi wanita itu kerana 4 perkara ini…kerana kekayaannya, kerana kedudukannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya.. maka pilihlah kerana agamanya kerana akan beruntunglah kedua2 tanganmu…”

(Riwayat Bukhari dan Muslim)


Nak menikah kerana kecantikan pun tak mengapa, kekayaan ke, kekdudukan etc, cuma Rasulullah menasihat, yg lebih baik adalah dinikahi atas faktor agamanya.

Ada hadis lain berkenaan bercinta, Imam Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah menulis dalam kitabnya yang berjudul Raudhah Al-Muhibbin Wa Nuzhah Al-Musytaqin (Taman Orang-orang yang Jatuh Cinta dan Memendam Rindu), hadis yang dimaksudkan adalah :

Tidak ada yang boleh dilihat (lebih indah) oleh orang-orang yang saling mencintai seperti halnya pernikahan”

(HR. Ibnu Majah no. 1847 dan al Hakim dalam al Mustadrak 2/147, dishahihkan oleh al Hakim dan disepakati oleh adz Dzahabi. Al Bushiri dalam Mishbah az Zujajah 2/94 mengatakan bahwa isnad hadits ini shahih dan para perawinya tsiqat. Al-Albani mensahihkannya di dalam Sahih Ibn Majah, hadith-1497)


Imam Ibnu Qayyim menulis lagi bahawa : Para ilmuan dan dokter serta kalangan lainnya telah sepakat bahwa kesembuhan sakit cinta adalah menyatunya dua ruh dan badan yang saling berdekatan.

Leh rujuk kitab tersebut versi indonesia m/s : 175

Jom Ubah Definisi Bercinta Kita =)

Orang yang merasai bagaimana jatuh cinta itu pastinya orang2 yg dah kawen, setuju? lelaki yang yakin dengan pilihan calon yang dibuat barulah berani untuk ke fasa pernikahan,kan?Tapi, bagi lelaki yang cuma pandai melafaz cinta, dan cuma tau ajak keluar bersama tapi dalam masa yang sama tidak punya perancangan untuk fasa pernikahan, iyerker itu yang dikatakan mencintai si gadis itu?Atau lafaz cinta cuma dijadikan alat untuk mendapat layanan yang lebih mesra dari seorang gadis?

Jadi, apa definisi bercinta yang betul dalam islam?Ok, kita tahu dalam islam ada larangan ikhtilat (iaitu pergaulan antara laki dan perempuan bukan mahram yang boleh menjurus kepada fitnah), kita juga tahu nabi sarankan dua orang yang bercinta, maka kahwinkan mereka berdua. Setuju?

Jadi, bila dikatakan bercinta, maka si lelaki haruslah berazam untuk cepat menikahi si wanita dengan membuat perancangan untuk alam selepas pernikahan- iaitu menyara keluarga sendiri dan mempersiapkan diri dengan asas ilmu agama kerana si suami adalah ketua di dalam institusi kekeluargaan.

Dalam kajian di atas disebut biasanya jatuh cinta terjadi bagi dua orang yang dah menegenali buat beberapa ketika, dah berkawan untuk beberapa bulan mungkin, maka kat sini masihkah relevan alasan nak berdating adalah untuk nak lebih mengenali pilihan hati lantaran jatuh cinta adalah kepada orang yang kita sudah sedia maklum kenal =)

Sudah tentu kita perlu buang persepsi bercinta = bercouple, jika betul jatuh cinta, maka pergi jumpa mak ayah si perempuan bagitahu kemudian persiapkan diri untuk pernikahan =).Sepanjang sebelum pernikahan, simpan semua kehendak nak buat seperti mana dipertonton oleh filem2 barat, simpan untuk buat semua tu selepas proses pernikahan =).

Konklusi =)

Adakah tak patut untuk jatuh cinta sebelum kahwin?Jika bercinta itu difaham sebagai bercouple, maka ya memang tak boleh bercouple sebelum perkahwinan.Jatuh cinta datang sendiri tanpa dipinta kerana itulah lumrah fitrah.Sama-sama kita kekalkan cinta itu sebagai fitrah dan jangan tukarkan ia menjadi fitnah =).

Tiada ulasan: