Selasa, September 09, 2008

Mari Mengisi Balang!



Ada satu balang, kita diminta untuk mengisikan baling tersebut dengan sebanyak mungkin kombinasi beberapa saiz batu.batu sederhana besar,batu kecil dan batu sangat kecil a.k.a pasir, heheh.

Yang manakah menjadi pilihan kalbu terlebih dahulu?Mengisi yang paling kecil dulukah?sederhana besar?kemudian batu kecil?


Jom kita cuba kaedah permerinyuan atau juga lebih dikenali juga sebagai kaedah cuba jaya (dalam bahasa inggerisnya adalah try and error).
Kita isikan dulubalang dengan batu yang sangat kecil,masukkan ikut suka sebanyak mana, kemudian cuba masukkan yang kecil pula kemudian cuba masukkan yang besar.Eh, tunggu kejap, masukkan pasir tadi katalah dah setengah baling,kemudian masukkan yang bersaiz kecil pula beberapa ketul kemudian bila nak masukkan yang bersaiz sederhana besar, didapati dah tak muat atau kalau muat pun cuma satu je.

Cuma satu je bersaiz sederhana besar leh masuk?Hurmm..kita cuba dengan aturan masukkan yang paling besar dahulu.Masukkan beberapa ketul, kemudian cuba masukkan batu-batu kecil,eh didapati leh dimasukkan agak banyak batu kecil dek kerana ada rongga diantara batu-batu bersaiz sederhana besar tersebut.Akhir sekali cuba masukkan pasir pula, dah la batu bersaiz sederhana besar punya rongga, campur lagi rongga di antara batu-batu bersaiz kecil, ternyata pasir boleh masuk agak banyak.Digoncang-goncangkan baling agar pasir boleh menelusuri (sesuai ke perkataan ni? )rongga-rongga yang berbaki.Ternyata kombinasi kaedah kedua member ruang dan tempat yang boleh dikatakan seimbang antara batu-batu berlainan saiz tersebut.

Hmm..apakah signifikasinya?Dalam hidup kita, ada pekara-pekara yang berlainan kepentingannya.Agama dan keluarga merupakan pekara besar@penting bagi kita,kemudian rakan-rakan atau mungkin kekasih mungkin agak kurang pentingnya berbanding agama dan keluarga.Dan yang paling kurang kepentingan mungkin adalah kehendak-kehendak kita yang hanya kekrana nafsu menginginkannya.

Cuba kalau kita habiskan duit untuk benda-benda yang paling kurang penting terlebih dahulu, sudah tentu terleka sehingga tiada peruntukan untuk pekara yang lebih penting.Sebagai contoh yang jelas,kata lah prepaid kita, kita habiskan dekat buah hati,memang la rasa seronok (tapi ditafsir bahagia :P), sehingga asyik tanpa disedari abis duit prepaid kita.Tapi kalau kita utamakan prepaid untuk ibu bapa terlebih dahulu,telefon ibu bapa confirm takkan lama punya dan mak ayah pun faham bila da agak lama didalam talian, tengok, masih lagi ada berbaki untuk pekara-pekara lain.Setuju?

Jadi mesej nya di sini adalah utamakan yang lebih penting dahulu, insyaALLAh pasti ada baki untuk yang kurang penting.Sekurang-kurangnya segala yang kita ada boleh disalurkan kat semua kategori, ye dak?

p/s: Terbaca artikel pasal mengisi baling ni ketika di RSAT (rumah sakit angkatan tentera) ATMA pada 2003 dulu.

Tiada ulasan: