Ahad, Julai 06, 2008

O You Who Believe 2

1) Iman kepada hantu lebih kuat dari iman kepada ALLAH?

Setuju tak dengan statement di atas?Ada orang kuat sangat imannya pada hantu, sehingga tidur pun kena buka lampu terang2.Iman di sini seperti yang dibincangkan sebelum ini merujuk kepada percaya.Percaya pokok tu keras, bangunan tertentu keras etc.

Anak-anak kecil dimomokkan dengan hantu ini hantu itu, bila besar memang dengan kemas dia percaya hantu rupanya begitu dan begini.Tak dinafikan ada kes yang syaitan guna methode hantu untuk tujuan agar agama ini dijadikan alat dan bukan tujuan.Tapi bukankah mudah tugas syaitan ini jika dibantu oleh cerita-cerita kononnya tentang betapa 'horror'nya hantu ini, sehingga kepercayaan itu diimani dengan kuat oleh masyarakat kita?

Cuba la kan..cuba la ibu bapa muda ni, sedari kecil ajar anak "Eh, taleh buat macam ini,tuhan kita,ALLAH marah", "Buat baik kat adik,sayangi adik, ALLAH sayang, dapat pahala", "Kita kena buat ni sebab nabi kita buat macam ini, kita org Islam kena buat macam mana nabi buat je"

Cumanya pendekatan tu perlu step by step sesuai dengan umur nya.Yup, saya sendiri belum punya anak mahupun berkahwin.Tapi ikut pada apa yang jadi bila anak2 kecil di ajar tentang hantu, tidakkah nyata berkesan, keimanan kepada hantu nyata kuat dalam masyarakat kita.

Kita tukar momokan tentang 'horror' nya hantu kepada betapa "horor"nya azab ALLAh di samping tidak lupa untuk memfokuskan kepada betapa luas dan besar nikmat taubat dari ALLAH dan kasih sayang NYA. :)


video tentang yakin dan tawakkal


2)Ujian adalah untuk lihat tahap iman

Sering kita dengar, jika kita tolong ALLAH, Allah akan tolong kita.Adakah lafaz itu sekadar di bibir atau juga beserta yakin di hati?bagaimana jika bila kita sibuk dengan berdakwah, kerja kita (selain dakwah)terganggu atau pelajaran kita terganggu?Adakah kita kan ubah prioriti atau cuba kenal pasti mana yang perlu dikorbankan sebab orang cakap, nak dapatkan sesuatu, kena korbankan sesuatu.

Nak korbankan dakwah?Adakah selain study / kerja, kehidupan kita hanya untuk berdakwah?Betul dah plan hari-hari anda?Betul dalam hari-hari anda tiada slot "buang masa"?Ujian dalam hidup, tentunya untuk lihat sedalam mana kita percaya kat benda yang kita percaya. Eh, betul ke ayat ni?Ok, ubah sikit, ujian dalam hidup,adalah nak lihat sedalam mana kita percaya apa yang kita imani,lebih jelas?Hehe..

Kalau disingkap kisah-kisah bagaimana sahabat-sahabat dan tabien dalam soal iman, seolah macam cerita ajaib.Ada sahabat pengsan bila tengok api disebabkan takutkan azab api neraka.MasyaALLAH, kita?Di mana tahap iman kita? Di mana tawakkal kita, cukupkah usaha yang dilakukan untuk mencapai kepada tawakkal.

p/s: menulis jauh sekali untuk mengajar, tulisan lebih untuk diri sendiri dan dikongsi manfaat untuk diri dan orang lain.

"We'r here not to judge but to share" :)

Tiada ulasan: