Ahad, Julai 06, 2008

Jawatan..oh jawatan. : )

Sem baru kali ini agak berbeza, penulis yang dulunya cuma seorang student yang pasif, kini cuba menjadi student yang lebih proaktif.

Pasif di sini dimengertikan dengan keadaan student yang langsung tidak terlibat dengan apa-apa aktiviti persatuan (kalau ada pun, leh bilang dengan jari je berapa aktiviti yang penulis join selama 3 tahun dah di MMU).Sampaikan ada seorang kawan (yg juga presiden sebuah persatuan)bertanya kepada penulis : "Mana ko ek fuad , selama ini..kenal2 je ko dah tahun akhir". Haha.

Masuk tahun keempat (sem sekarang ni), aku daftarkan diri ke dalam satu persatuan. Itu pun kerana beberapa kawan yang juga orang-orang berjawatan di dalam persatuan yang aku daftarkan itu meminta penulis menerima satu jawatan.Berat juga untuk tiba-tiba je menerima jawatan, tapi setelah mendapat nasihat dari dua orang ustaz, sorang tu ustaz motivasi dan sorang lagi ustaz dalam bidang hadith; penulis menerima nya.

Jawatan yang penulis terima, sememangnya selari dengan apa yang aku berazam untuk sentiasa lakukan - berkongsi tentang praktikalnya Islam. Cumanya...cuma nya selama ini penulis lakukan dengan tulisan dalam blog dan dakwah kengkawan rapat , tapi kali ini melalui program-program atau aktiviti-aktiviti di dalam persatuan tersebut.



Teringat kepada satu ceramah berkenaan jawatan ini.Jawatan ini memerlukan kepada al-quwwah dan al-amanah. Quwwah atau kekuatan merujuk kepada 'keahlian' dalam bidang jawatannya. Amanah pula merujuk kepada kebertanggungjawaban dalam menyandang jawatan.

Penulis bukan nak kata, penulis dah ada dua kriteria itu, tapi 2 kriteria tu yang penulis kena tingkatkan.Moga diri ini istiqamah dalam menjaga iman.Tarbiyah insyaALLAH bermula dalam diri, kemudian beransur-ansur boleh dikongsikan dengan orang lain.

Ada contoh di zaman nabi, perihal pemberian jawatan perlu kepada orang yang punya al-quwwah dan al-amanah di dalam video yang disertakan.Moga tulisan ringkas ini bermanfaat. :)


p/s: "We'r here not to judge but to share"

hehe :)

Tiada ulasan: