Khamis, Jun 26, 2008

O You Who Belive

Iman? Beriman? orang-orang yang beriman? kalau kita tanya kat seseorang, "Kau beriman tak yang ALLAH maha melihat?" dengan jika kita tanya begini , "Kau percaya tak ALLAH maha melihat?" ; agak2 nya mana yang mudah untuk dijawab oleh si dia yang disoal?

Saya tak tahu la orang lain, tapi saya akui..dulu saya agak kabur dengan apa yang dimaksudkan dengan iman.Ye kita memang diajar iman itu membenarkan dengan hati etc. Dulu terasa bagaikan persoalan iman ini semacam eksklusif atau kata mudahnya agak sukar nak difahami oleh orang biasa.

Tapi cuba tengok terjemahan al-quran dalam bahasa inggeris, untuk ayat "yaa aiyuhallazi na aamanu" diterjemahkan dgn "O you who believe" berbanding terjemahan dalam bahasa malaysia kita cuma "Wahai orang2 yang beriman" disebabkan perkataan iman itu telah dimelayukan.Tapi jika perhati balik, perbualan org melayu kita sehari2 jarang sgt menggunakan perkataan iman, iman itu khusus untuk perihal kepercayaan org Islam je.Dan kekadang mungkin ada sasterawan negara menggunakan perkataan iman untuk skop yang lebih luas, ye la..diorang org bahasa..tentu memahami penggunaannya.

Org yang menganut fahaman budha beriman dengan budha, ye dak?begitu juga penganut2 agama lain yang mengimani ajaran diorang.Jadi maknanya di sini, bukankah jika kita tukar penggunaan kata 'iman' itu dengan kata 'percaya' , maka persoalan iman kita menjadi lebih mudah?



Kepercayaan selalunya menuntut kepada ujian yang menggoyahkan kepercayaan itu. Ini adalah untuk menguji tahap kepercayaan. Kita disuruh percaya tentang adanya Tuhan yang kita tak pernah lihat tapi kita ditolong dengan ayat2 quran yang menyuruh kita berfikir tentang dalil / bukti kewujudan SUATU YANG AMAT BERKUASA yang mentadbir alam dan kehidupan ini.Jika kita kata semua yang terjadi boleh dibuktikan dengan sains maka macam mana nak buktikan tentang roh?macam mana nak logikkan sains yang ALLAH boleh mancabut nyawa seseorang bila2 masa sepserti kejadian mati yang tiba-tiba?

Dan jika dikaji teliti sendiri betapa kompleks nya ciptaan manusia pun pasti akan mengakui adanya SESUATU ZAT yang ULTIMATE yang mencipta sistem tubuh yang kompleks untuk manusia.Tengok je la situasi ni--> Jika kita terjatuh dan anggota tubuh kita ada yang bergesel, pasti tempat tu ada terjadi gelembung air dibawah lapisan kulit yg bergesel?Bila berlaku pergeseran, kawasan tu panas, maka ada satu sitem error checking dan feedback error yang bertindak balas kepada situasi itu yang terus mengalirkan air untuk mengimbangkan suhu di kawasan tersebut.ADAKAH ianya boleh terjadi sendiri?

Percaya lah, beriman lah TIADA TUHAN YANG SELAYAKNYA DISEMBAH MELAINKAN ALLAH, kerana Tuhan tak sepatutnya sama seperti makhluk (jika merujuk tuhan2 agama lain, malah ada sesetengah agama tu, tuhannya bias kepada kaumnya saje.Maksud bias kat sini adalah rupa tuhan mereka (menurut mereka la )macam muka diorang jugak, bermata sepet etc.Jika begitu adakah hanya kaum dia je yang selamat dan kaum dia je boleh menganut agama tu?)

Dan percayalah dan beriman lah bahawa NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH yang menyampaikan bagaimana cara hidup yang diredhai ALLAH.ALLAH jadikan rasulnya dari kalangan kita (manusia) adalah untuk menunjukkan semua kita mampu untuk mengamalkan Islam jugak kerana RASULULLAH pun manusia biasa seperti kita.

O you who believe, islam is very practical :)


Saya tertarik dengan tulisan sahabat saya --> Yakin

Ni ada video menarik pasal kepercayaan. Layan~~ Zass!


Miklos Ferher(1979 - 2004), mati tiba2 je masa game. Baru berumur 24 dan seorang pemain bola sepak (serangan jantung ke?..fikir2 kan)

p/s: Hayati lirik lagu yang mengiringi video ni.

Ahad, Jun 22, 2008

Keadilan Islam Dalam Perkahwinan


Gambar Hiasan


Orientalis barat selalu memprovok kata dalam islam suami boleh memukul isterinya,ye ke?Tak senang untuk laki nak pukul isteri dan pukulan itu pun adalah pukulan yang tak mencederakan,malah jika betul kahwin tu atas dasar cinta :) payah nak sampai peringkat pukul ni.tak percaya?Moh kita sentuh jap perihal penceraian dalam Islam, sebab dalam bab penceraian ini, ada step memukul isteri tu.(sekali lagi diulang, pukulan yang tak mencederakan)



Tengok step-step nya :

(jika berlaku nusyuz)

Di sini ada video nya :





1) Nasihati isteri
2) Jauhi isteri dari tempat tidur (kalau betul kahwin atas dasar cinta, isteri dah sedih bila suami tersayang tanak tidur sekali)
3) Pukul mereka (pukulan yang tidak mencederakan, imam syafie kata pukul dengan kayu sugi)
4) Runding dengan wakil keluarga
5) Baru cerai kalau taleh setle gak.(panjang kan proses dia)



Nak cerai pulak, kena ikut step ni :




1)Tunggu isteri haid dan suci daripada haid dan jangan gauli isteri jika betul nak talak(kalau betul tunggu ni, suami akan fikir banyak kali untuk ceraikan isteri dia)
-hikmahnya..dah sekali suci.

2)Selagi belum 3 kali suci(kalu dah cerai) isteri masih lagi duduk serumah, cuma bilik asing2, makan minum pakai masih lagi dibawah tanggungjawab si lelaki.
-hikmah...kan ada masa yang lama utk perempuan mencari kerja atau juga ada banyak kebarangkalian si lelaki merujuk semula isterinya.

3)Tak berlaku proses rujuk sehingga cukup 3 kali suci maka baru terputus (jatuh satu talak)



Adil kan Islam dalam perkahwinan? Siapa kata hak-hak wanita islam tak terbela, Islam punya cara memang cantik cuma yang memberi imej salah kepada agama adalah orang2 institusi agama.

So, moral of the story kat sini..pilih la calon yang betul2 suka bahkan hadis yang menyatakan perihal nikah ini juga merai fitrah manusia.Maka takde lah kes jika kononnya kahwin kerana ALLAH maka diabaikan fitrahnya kemudian bila jadi masalah dalam perkahwinan, mula lah menyalahkan agama.

p/s: tonton video untuk lebih huraian yang menarik :D

Ahad, Jun 15, 2008

Awas Bahaya Ahbash!

Telah banyak pembunuhan dan pengeboman dilakukan geng2 ahbash ini di lubnan. Sekarang mereka (fahaman / ajaran) mula masuk ke malaysia.

Video 1: Apa kata Dr Wahbah al-Zuhaily tentang ahbash



Video 2:Bahaya Ahbash - Pelampau dan gemar mengkafirkan ulama



Antara kesesatan akidah ahbash:

1. Mengharuskan meminta tolong, memohon perlindungan dan berdoa kepada orang-orang yang telah mati (Sila lihat kitab tulisan Abdullah al-Habasyi: Bughyah al-Tolib li ma'rifah al-'Ilm al-Dini al-Wajib, m.s. 8)

2. Pendapat mereka yang mengatakan al-Quran itu bukan Kalam Allah. (Sila lihat kitab tulisan Abdullah al-Habasyi: Izhar al-'Aqidah al-Sunniyyah, m.s. 58)

3. Mereka mencela sebahagian para sahabat Nabi saw. ((Sila lihat kitab tulisan Abdullah al-Habasyi: Sorih al-Bayan, m.s. 86-116)


Antara kesesatan fiqh ahbash:

1.Perkataan mereka yang mengharuskan perjudian dengan orang-orang kafir untuk merampas harta mereka. (Lihat Bughyah al-Tolib, m.s. 224)

2. Perkataan mereka yang mengharuskan melihat badan wanita ajnabi (bukan mahram), dan mengharuskannya walaupun melihat dengan syahwat jika dilihat dari kaca television atau cermin. (Ibid, 288-351)

3. Di Amerika mereka solat menghadap qiblat yang lain (Bukan ke arah Kaabah).


-Antara kemelampauan mereka terhadap umat Islam dan para ulama ialah mengkafirkan dan menfasikkan ramai para ulama dan para pendakwah seperti Ibn Taimiyyah, al-Zahabi, Nasiruddin al-Albani, Abi al-A'la al-Maududi, Syed Qutb, al-Qaradhawi, Faisal al-Maulawi dan ramai yang lain lagi.


sumber : Bank Ahbash

Klik apa kata lembaga fatwa mesir

boleh juga rujuk :

Bank Ahbash

IslamicWeb.com

Anti Habashi

p/s: dengan internet, info dunia hanya di hujung jari anda, pasti anda boleh ketemu sendiri tentang pembunuhan di lubnan dan betapa bahaya nya Ahbash ni!

Jumaat, Jun 06, 2008

Hantu 2

Assalamualaikum, haih..lama tak update coret-coret ni.Abis je exam aritu (23 mei) memang agak sibuk.

Banyak tempat aku berjalan cuti kali ini.Mula-mula ke cherating (berkhemah di pantai cherating dengan kengkawan MMU), ke Alor Setar (sepupuku kahwin) dan ke laut china selatan (pergi mencandat sotong bersama geng2 farmasi uiam kuantan).

Tajuk kali ini tercetus dek kerana apa yang terjadi semasa berkhemah di pantai cherating.Malam itu diorang bercerita pengalaman berjumpa hantu (dua tiga orang yg bercerita rasanya).Aku awal2 lagi dah tido sebab malam tu lepas makan2 memang tade pape aktiviti.



Sebelah kanan aku mula dengan taufik, halim ,rashid dan yg paling depan nampak muka je tu tak ingat nama..hehe(geng2 sunnah uia kuantan)

Cerita punya cerita sampai ada sorang kawan yang agak penakut terus sumbatkan earphone dengan pasang lagu kuat2 dan terus cuba tidur.Hehe..kesian dia, takut sangat kat hantu sampai tiap2 mlm tido memang kena buka lampu.

Hantu...kewujudanmu begitu misteri.Ada kah makhluk yang berspeseis hantu?Atau hantu ni cuma salah satu methode 'dakyah' syaitan untuk menyesatkan manusia.Jom tengok betul tak ni yang syaitan dapat melalui dakyah bermethodekan hantu ni.

1)Bila adanya hantu, sesetengah orang yang memang betul2 'terpedaya' dengan hantu dan apa hantu boleh buat ni, terus solusi nya pergi berjumpa pawang atau bomoh maka seterusnya wujudlah tangkal dan ritual2 yang nyata menyimpang dari ajaran agama.

2)Bila wujudnya hantu ni jugak, ramai antara kita secara tak langsung terus menjadikan agama ini sebagai ALAT semata-mata dan bukan sebagai MATLAMAT.Contoh:

(i)
Bila memandu di tempat yang khabarnya 'keras', maka dipasangnya bacaan al-quran di dalam kereta.Atau bila takut tidur sendirian malam hari, maka diletakkan al-quran di sisi dengan harapan akan megelakkan gangguan hantu.Tapi al-quran dah berhabuk lama tak dibaca apa lagi dihayati kandungannya.Berubah terus fungsi al-quran kan?


(ii)
Atau juga bila ada gangguan di rumah, maka dipanggil tok imam untuk 'memagar' rumah.Selepas pada itu takde pun ikut solat berjemaah di belakang imam.

Sekali lagi diingatkan, syaitan memang bersumpah akan cuba menyesatkan anak adam.Tengoklah taktik licik syaitan melalui 'hantu'.Kseduhannya : Manusia terlibat dengan perbuatan khurafat dan agama dijadikan sebagai alat semata-mata, bukan matlamat.


Hehe..teringat respon pengarah filem hantu bila ada mufti yang kata filem hantu boleh selewengkan aqidah.Takut filem tak laku kalau tak buat filem hantu ke?hehe.