Selasa, April 22, 2008

Tabiat Tak - Pa , Belia Binasa !



Gambar ni baru tukar arini (24 April).Credits to strife striker




"Sabar lah dulu, bolehnya tahan tu. InsyaALLAH", "Sabar lah, tunggu abis belajar nanti kahwin la" dan bermacam lagi skrip yang memberi makna yang sama - meminta anak-anak muda yang masih menuntut di pusat pengajian tinggi agar menahan dulu keinginan untuk berkahwin.

Mungkin sikap ini memang dah jadi sinonim dengan masyarakat kita.Tengok je la seperti contoh syarikat bas ekspress yang masih lagi menggaji pemandu yang mempunyai banyak saman, selagi pemandu itu tak melibatkan kecelakaan,jalan. Bila dah jadi kecelakaan yang meragut nyawa, haa..ternganga!

Samalah halnya dengan asyik menyuruh anak muda tahan jangan berkahwin, walhal anak muda tu dah asyik dilayan mabuk cinta.Dengan teknologi yang semakin canggih sekarang, duduk jauh beribu batu pun leh lagi rasa seperti berdua-duan.Padahal yang Islam suruh adalah menjauhi xina, bukan sekadar jangan zina! Diulangi, JANGAN MENDEKATI ZINA, kerana ianya pasti akan bawa ke jalan yang keji.

"Tak-pa,diorang belum terlanjur atau kantoi pun lagi, diorang kuat la tu,abis belajar baru kahwin".Tup-tup, kantoi, kena tangkap basah, siapa yang dipersalahkan masa tu?"Ni apa nak jadi dengan anak muda sekarang, nama je orang islam, tapi buat kerja tak senonoh!"Yang ramai-ramai nak pergi intip orang buat adegan tu senonoh la?Dalam islam punya lah letak syarat nak tuduh orang berzina, kena ada 4 orang saksi (yang dipercayai) yang betul-betul nampak kejadian tu dalam erti kata lain, agak mustahil la nak mencapai 4 orang saksi yang dipercayai itu.Sebab dosa zina melibatkan maruah, islam menyuruh menjaga aib sesama kita.

Bahkan , kalau betul-betul orang yang ingin mengetahui hadis berkenaan kes zina ni, pasti akan menjumpai betapa rasulullah sangat nak menjaga aib si pesalah.Malah, ada hadis nabi berkenaan jangan mengintip.

Haa..teringat akan info yang penceramah slot kesihatan dalam kursus pra perkahwinan yang penulis hadiri sebelum ini.Ada satu laman web, siap buat anugerah untuk video yang paling best-video lucah telefon bimbit.Dan diberitahu video yang menang adalah video yang melibatkan adegan seorang perempuan bertudung labuh!


Nikah - Solusi cinta remaja/belia


Jika perempuan di dalam video itu sengaja mengenakan tudung labuh untuk merendahkan golongan yang bertudung labuh, maka celakalah orang yang mempunyai niat sedemikian!. Tapi jika perempuan berkenaan sebenarnya memang seorang yang bertudung labuh, maka ini juga bukti insan yang bertudung labuh juga adalah seperti insan biasa.Boleh terjadi ke atasnya apa yang terjadi ke atas insan lain.

Jika cinta kepada ALLAH disuburkan akan dapat melahirkan pejuang yang berani syahid demi cinta kepadaNya, maka tak mustahil jika cinta agung perempuan ini sudah berubah kepada temannya. Maka apa-pun sanggup dilakukan demi cintanya.

Teringat artikel bertajuk : Remaja Yang Terperangkap, tak lama dulu.Memang benar, orang muda, hanya disuruh tahan nafsu tu, sambil tu pada masa yang sama dijolok dengan tayangan di tv-tv cerita yang mengajar ke arah berpelukan, bercium (walaupun dipotong sekejap untuk adegan cium).Ini semua adalah perlakuan yang menjurus kepada zina.Pendorong nya kuat, tapi solusinya cuma menahan dengan sedaya - upaya, setakat mana boleh bertahan.Adakah semua anak muda imannya kuat?

Islam mengharamkan riba, tetapi menghalalkan jual beli, islam menyuruh mengharamkan perlakuan yang menjuruskan zina dan perbuatan zina itu sendiri,tapi Islam sediakan solusinya iaitu seks didalam pernikahan.

Islam itu mudah, tapi orang islam yang membuatkannya nampak payah.Entah berapa ramai yang tak jadi masuk islam selepas melihat perilaku orang Islam.

p/s: Permudahkan, jangan susahkan :)

2 ulasan:

arEnA berkata...

film ayat2 cinta tue x brape same gmbrn die dgn dlm novel...:)
btw post yg bermanfaat..!!

Ibn Yusof berkata...

Salam,emm...artikel yang ringkas dan bersahaja.Keep it up! =o)

Neway...Sy rasa kite pg kursus pra-perkahwinan yg sama coz i heard the same info too..huhu