Selasa, April 29, 2008

Hantu...?


Betul ke roh si mati boleh menjadi hantu atau cuma syaitan yang ingin menyesatkan manusia?


D : "Fuad, rumah hang berapa sewa?"
Saya :"RM 600".
(D terkejut, sebab ingatkan saya menyewa di kondominium cyberia)


D :"RM 600?Hang duk kat reban ayam ka?".
(Aku, Z dan K ketawa berseloroh.)


Saya :"Aku menyewa kat dengkil la".
(K yang dari tadi senyap, mula menyampuk)

K :"Duk dengkil?Tadak alami benda pelik ke?".
(Saya ingatkan benda pelik yang dimaksudkan adakah kerana K fikirkan harga sewa
rumah saya yang murah maka mungkin ada la kekurangan kat umah)


Saya :"Benda pelik?Pelik camne?"

K :"Benda pelik la, kena kacau ke"

Saya :"Tadak pun setakat ni, tadak pape pun"

Z :"Ni fuad kut,mana kena kacau" (Z mengusik)

K :"Tadak la, kawan aku dua orang,kena siang hari pula tu."

K :"Diorang laki perempuan,masa tu dalam kereta,diorang tak jumpa simpang ke dengkil"
(D yang senyap sebentar tadi menyampuk balik)

D :”Patut la, sorang laki ngan sorang perempuan”
(Kan betul apa rasulullah cakap, jika laki berdua2an dengan wanita bukan muhrim
nya, maka yang ketiga yang bersama mereka adalah syaitan..berani nak dating lagi
tak?)

(K menyambung cerita)

K :”Yang perempuan tu, masa tu, tengok kat cermin belakang kereta, dan nampak ada
lembaga yang menyerupai lelaki ada kat seat belakang.Lembaga tu menundukkan
mukanya.”

(Saya tersenyum, kemudian teringat akan pesan seorang sahabat minta berhati-hati,bila
tahu saya akan menyewa di dengkil)



Post kali ini bukan bertujuan untuk menakutkan sesiapa. Tugas utama syaitan dan iblis bukannya menakutkan kita dengan hantu.Tugas utama diorang yang mereka bersumpah akan menjayakannya adalah untuk nak sesatkan anak adam, nak tarik kita juga masuk neraka bersama-sama mereka.


Buku yang menarik untuk dimiliki


Cuba fikir, zaman nabi takde pun cerita hantu.hantu galah la, hantu raya la.Apa muslihat disebalik kewujudan hantu yang menghantui masyarakat melayu kita ni?Bila jadinya cerita hantu ini,orang kita akan merujuk kepada pawang atau bomoh yang kemudiannya akan menggunakan jampi / mantera / kaedah yang nampak konon macam islamik (tak dinafikan ada sesetengah ustaz boleh ruqyah), tapi sebenarnya bukan.
Tak ke sesat tu. Tu yang jadi kes, rogol, pencabulan yang melibatkan kaedah rawatan bomoh/ pawang ni.

Ketahuilah, jika kita takut untuk tinggalkan suruhan ALLAH dan takut untuk langgar larangan ALLAH, nescaya Syaitan takut kat kita.Dalam al-Quran ada mention syaitan takut orang yang bertaqwa.Saya lupa ayat mana, tapi siapa yang nak further info pasal tipu daya syaitan ni, boleh la dapatkan buku ni
Tak semestinya nak kena selalu tahajjud tiap2 malam dan solat seberapa banyak solat sunat.Kalau boleh maintain yang wajib juga sudah amat memadai.Sebaik-baik amalan addalah yang sedikit tapi istiqamah.

Tiada ulasan: