Ahad, Mac 09, 2008

Suatu Petang Tika Nak Balik Mengundi :)

Jumaat baru2 ni,pukul 6 lebih(ptg),bertolak la nak balik mengundi,aritu dari dengkil ke kuantan,cadangnya bermalam di uia kuantan dlu jumaat mlm sabtu tu.Keluar saje dari dengkil,nak menuju ke Kl,kena la buat U-turn kat bawah highway baru yg menghala ke BB Salak Tinggi tu.Pagi jumaat tu baru je servis motor dan adjust rim.(sebelum ni amik selekoh tak bape satble rasanya),bila da adjust rim,rasa sedap sikit bahang lekoh (amik selekoh) kata org terengganu.

Balik pada tadi,pasal nak kena U-turn tu,sbb da rasa rim da ok,masuk la kat selekoh dgn kelajuan lebih skit,skali rasa smooth je semasa ambil selekoh,kemdian sreettttt...pom!Rebah ambe (rebah aku).Sesaat rasa mcm taleh terima gak,hehe..tp tamo layan sgt perasaan tu,terus je bangkit da bergegas ke kedai moto kat tmn dengkil jaya dan betulkan motor skit.kemdian teruskan perjalanan ke kuantan semula...

Semasa dlm perjalanan tu,teringat plak kat mak saya,ye lah..motor ni dia yg bagi Lagenda 110Z,walaupun hanya motor kapchai,tapi dah bnyk berjasa,aku da berjaya sampai terengganu ngan motor tu sensorang,aku dah sampai pasir gudang ngan motor tu,sensorang gak,target lepas ni nak sampai utara lak.

Teringat kat mak tu,rasa menyesal la plak,sbb tadi bawa motor tak ingat kat mak,kalau bawa motor sambil ingat kat mak..walaupun laju tp mesti cermat sbb nak jaga motor tu,tapi kalau bawa motor tu,x ingat kat mak,mmg x takut accident pun masa menilok..hehe..darah org muda.

Tetiba terasa mcm sama lak konsep bawa motor smbil ingat sape yg bg motor tu,maka akan hasilkan pemanduan yg cermat ngan konsep hidup lillahi ta'ala.ye la,Allah bagi nyawa,akal tubuh malah yg paling besar nikmat nya iman dan islam maka kita kena lan gunakan nikmat/pemberian tu sentiasa dengan ingat selalu kat dia.Kan?betul tak?

Sebelum ni asyik berfikir jugak,konsep lillahi ta'ala.Dulu faham konsep lillahi ta'ala ni segala apa yg kita buat untuk Allah.Tapi cuba tgk ibadah yg lillahi ta'ala,ibadah mmg untuk allah,tapi nape kena gak sebut ibadah lillahi ta'ala?Solat org yg lalai,solat gak,compare ngan solat org yg khusyuk,ingat Allah masa solat?Sama tak?

Tapi dah tentu nak dpt terap konsep lillahi ta'ala kena ada sayang dan cinta dulu kepada Allah ye dak?sama mcm bawa moto tadi,da tentu rasa menyesal ngan rebah tu sbb mak tu org yg saya sayang.Betul x?

Ha..dari rebah tu jugak nak kongsi satu info lagi (bagi sesape yg lom tahu la),kan biasa bila tapak tangan atau tapak kaki kita bergesel kuat,mcm contoh saya jatuh moto tadi,so tapak tgn bergesel kuat ngan tar maka menimbulkan gelembung air pada tapak tangan,korang pun biasa jadi kan?Tau x nape leh jadi gelembung air tu?

Haa,disebabkan ciptaan allah yang sgt kompleks lagi detail,tubuh kita ni,apabila jadi pergeseran mcm tu,pergeseran akan menyebabkan haba kan?bahagian dlm tubuh kita tak dpt terima peningkatan haba tu,maka automatik sedikit air dlm badan disalurkan kat tmpat berlaku peningkatan haba tu.betul ni,x tipu dan bukan saya pandai2 cakap.Saya tanya kembar saya,skarang dia final sem kat uia kuantan,amik degree of nursing.

1 ulasan:

Shaabana berkata...

hehe, tergelak baca ulasan awk psl gelembung haba tu..:D