Sabtu, Mac 22, 2008

Chantek Memang Cantik

Hayati lirik lagu ini:



Cuba hayati lirik lagu ini,banyak mesej yang nak disampaikan. Sangat berhikmah, lagu ini memang jelas mesejnya ditujukan kepada wanita dan disampaikan mesej itu dengan baik. Wanita adalah perhiasan maka perhiasan perlu dihargai, tengok saja tajuk lagu ini - "Chantek" ,chantek atau cantik sememangnya adalah satu nilaian bagus /elok kepada sesuatu perhiasan.

Antara mesej lain: Mengajak kepada menutup aurat tanpa orang yang mendengarnya terasa semacam "Argh,asyik2 nak tegur pasal tak tutup aurat!Bosan!" dan mengajak kepada solat fardhu lima waktu.

Lagu ini kalau sesiapa perasan adalah satu yang telah dimodifikasi dan diberi nafas baru. Lagu asal nya berjudul "Cantik" nyanyian Kahitna,Ciptaan Yovie Widianto pada zaman 90 an dulu. Tapi yang menariknya, liriknya jauh berbeza,jika lagu asal hanya semata-mata lagu cinta. Ini disertakan lirik lagu asal:

Cantik
Ingin rasa hati berbisik
Untuk melepas keresahan
Dirimu
O..o..Cantik...
Bukan kuingin mengganggumu
Tapi apa arti merindu
Selalu,...
Ooo...
Walau mentari terbit di utara
Hatiku hanya untukmu...
Refrain :
Ada hati yang termanis dan penuh cinta
Tentu saja kan kubalas seisi jiwa
Tiada lagi
Tiada lagi yang ganggu kita
Ini kesungguhan
Sungguh aku sayang kamu
O..o..Cantik...
Bukan kuingin mengganggumu
Tapi apa arti merindu
Selalu,...
Ooo...
Walau mentari terbit di utara
Hatiku hanya untukmu...
(refrain)
Ingin ku berjalan menyusuri cinta
Cinta yang abadi untukmu selamanya...
Heeeei.....heya ya ya heya ya ya heya..


Lirik "Cantik" diubahsuai kepada lirik "Chantek" , lirik yang lebih islamik, mungkinkah kesedaran untuk mengislahkan sesama kita juga sudah berputik dalam diri golongan seperti mereka? Harapnya kumpulan nasyid negara kita buat lagu macam ni, kolaborasi dengan mereka dalam sesuatu lagu pun ok ape,kan?Boleh tambah audien.Kalau ruang lingkup nasyid cuma untuk orang yang dah sememangnya biasa dengan cara hidup yang lebih menekankan agama sahaja, macam mana dengan golongan yang latar belakang keluarga tak pentingkan cara hidup islam?

Akhir kata, Islam itu Cantik , tapi kalau cara kita menerangkan / menyampaikannya tak cantik, maka tenggelam lah cantiknya Islam. :)

Tiada ulasan: