Jumaat, Mac 28, 2008

Kongsi Doa : Doa Selamat Dari Fitnah Zina

Kita manusia hanya ciptaan Nya. Dari hari ke hari kita pelajari sesuatu dalam kehidupan yang menolong kita memahami kehidupan. Tapi kekadang kita salah menafsir akan apa sebenarnya yang betul untuk kita , itu gunanya / perlunya satu 'guideline' cara hidup dari sang pencipta untuk makhluk Nya - cara hidup itu adalah Islam.

Berkempen nikah sebelum ini, ya nikah adalah untuk menghalalkan seks dan solusi fitnah zina. Tapi sering kita lupa yang cara sebetulnya kepada kita manusia bukan sekadar tak melakukan zina ( seks di luar nikah).

Golongan yang berpegang kepada kita jangan berzina cuma semata-mata, maka akan menghalalkan "ringan2" kepada diri. Jangan pandang enteng pada kuasa cinta yang dibantu juga oleh nafsu. Jangan terlalu yakin kita mampu menahan diri tak berzina tapi hanya ringan2.

Firman Allah jelas :

وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلا

Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).surah al-isra' ayat 32


Allah yang menciptakan kita maha mengetahui sifat / fitrah dan kelemahan kita. Kita memang perlu ada keyakinan diri, tapi dalam pekara-pekara yang kita sendiri kurang pasti maka jangan yakin :).

Solusi cinta muslim adalah nikah.Jika hadapi kesukaran untuk nikah (macam penulis juga) maka banyakkan lah doa moga diberi kekuatan menghadapi fitnah zina dan dipermudahkan urusan menuju perkahwinan.

Ini ada doa yang warid dari nabi, doa pohon selamat daripada melakukan zina :



Maksud doa : "Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kejahatan pendengaranku, dan dari kejahatan penglihatanku, dan dari kejahatan lidahku, dan dari kejahatan hatiku dan dari kejahatan air maniku"

Riwayat Abu Daud no. 1551, al-Tirmizi no.3492. Lihat Sahih al-Tirmizi no.166.

Jom jauhi zina :)

p/s:klik pada gambar utk view dengan lebih jelas

Tiada ulasan: